Po pracy
Historia zawodu: wirtualna asystentka.

Historia zawodu: wirtualna asystentka.

Wirtualna asystentka jest obecnie bardzo popularnym zawodem na całym świecie. W Polsce zainteresowanie tą profesją było już w 2008 roku, jednak wzrost ilości firm i osób wykonujących zawód wirtualnej asystentki można zaobserwować dopiero na przestrzeni ostatnich 3 lat. Jesteście ciekawi, skąd wzięła się wirtualna asysta? Zapraszam na krótką lekcję historii.

Historia zawodu: wirtualna asystentka.

Sekretarką być….

Początkowo dla kobiet było to niemożliwe, gdyż do szkoły dla służb sekretarskich przyjmowano wyłącznie mężczyzn. Przyczyną była polityka w tamtejszych czasach (początek XIX wieku), kiedy to kobiety najczęściej zajmowały się domem. Pierwszą szkołę dla sekretarzy utworzył w 1870 roku Isaac Pitman, który był również twórcą metody stenografii. Kobiety zaczęły pracować jako sekretarki dopiero kilka lat po wynalezieniu maszyny do pisania (po 1880r). Od 1930 roku w sekretariatach ilość zatrudnionych tam kobiet zaczęła rosnąć.

historia zawodu wirtualna asystentka

Pierwsze stowarzyszenia, egzaminy oraz święta.

W 1942 roku utworzono Stowarzyszenie Sekretarzy Narodowych (NSA), dzisiejsze Międzynarodowe Stowarzyszenie Profesjonalistów Administracyjnych (IAAP), m.in. po to, by edukować, szkolić i rozwijać pracę biurową. Organizacja ta opracowała pierwszy egzamin (1951) dla pracowników biurowych (CPS: Certified Professional Secretary, dzisiejszy CAP: Certified Administrative Professional). Rok po pierwszych egzaminach zaczęto obchodzić Narodowy Tydzień Sekretarek, późniejszy Tydzień Zawodu Sekretarza (1981) oraz Tydzień Pracownika Administracyjnego/ Dzień Pracownika Administracyjnego (2000). Dziś obchodzimy Dzień Sekretarki i Asystentki, w Polsce 25 stycznia, jednak na międzynarodowe święto celebrowane jest 25 kwietnia.

Pierwsze w Polsce Europejskie Stowarzyszenie Profesjonalnych Sekretarek (EAPS- Polska) zostało zarejestrowane w 1994 roku. Już 3 lata później grupa EAPS- Polska została przyłączona do European Association of Professional Secretaries. W 1999 nazwa Stowarzyszenia została zmieniona na European Management Assistants- Poland (EUMA- Poland). Po ponad ćwierćwiecznej działalności, EUMA- Polska w marcu 2020 zakończyła swoją działalność.

Pierwsza wirtualna asystentka.

Początkowo zdalna pomoc w administracji, wsparciu w prowadzeniu biura, czy planowaniu podróży i osobista pomoc wykonywane były za pomocą faksu oraz telefonu, głównie dla lokalnych biznesmenów. W roku 1994, za pomocą internetu, zaczęto obsługiwać klientów z dalszych lokalizacji.

Pionierką zawodu wirtualnej asystentki była Anastacia Brice, która zaczęła pracować zdalnie już w 1992 roku! Pierwszą informacją o wirtualnej asyście był artykuł zamieszczony w magazynie The Secretary (dziś Office Pro). Anastacia zdecydowała się założyć organizację dla wirtualnych asystentów, z początkiem 1998 roku. Twórczyni formalnie nazwała wtedy zawód VA. Jej firma, AssistU wspomaga przedsiębiorcze kobiety do dnia dzisiejszego. Praktycznie od początku istnienia AssistU, Anastacia miała kompleksowy program treningowy, dzięki któremu inne kobiety mogły: przeszkolić się, zbudować własną firmę i robiąc to, co kochają- osiągać sukces!

Zawód wirtualnej asystentki, od momentu powstania rozwija się bardzo prężnie. Od 2017 roku VA jest jedną z najbardziej polecanych profesji między innymi dla kobiet, młodych mam, czy nawet ludzi, którzy chcą zmienić swoją obecną pracę w biurze. Wirtualna asystentka, o ile ma doświadczenie/ wiedzę i narzędzia do ich wykorzystania- posiada naprawdę spore możliwości!

Więcej ciekawostek znajdziecie w dziale: Po pracy.

Tags :

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.